Raha-asiat haltuun: reklamoi, säästä ja tarkasta laskut

mennessä | huhti 18, 2021 | Elämänhallinta | 0 Kommenttia

Raha-asioissa kannattaa olla tarkkana ja sitä kannattaa laittaa säännöllisesti säästöön. Ei vain elämiseen, vaan eteen putkahtavia yllättäviä tilanteita varten. Sellaisia kuten tietokone hajoaa niin, ettei sitä takuu tai vakuutus korvaa. Kuka yrittäjää ja kuluttajaa auttaa silloin, kun sonta lentää kunnolla tuulettimeen?

Tänä keväänä talouteni joutui tiukille juuri edellä mainitusta ja parista muusta syystä. Opin kantapään kautta olemaan tarkempi sekä sen, että kukaan muu ei puolusta yksinyrittäjän oikeuksia kuin yrittäjä itse. Tarkkana kannattaa olla koko ajan ja tarttua epäkohtiin hyvissä ajoin. Myös sinnikkyyttä tarvitaan.

Jaan tässä postauksessa omat mokani ja annan reklamaatioesimerkkien lisäksi myös helppoja arjen vinkkejä siihen, miten pienillä asioilla voi säästää satasia vuodessa.

Reklamoi, jos tuotteessa tai palvelussa on vikaa

Ostin kesällä tietokoneen, jonka laturin pää hajosi koneen sisälle helmikuussa. Kone kuitenkin toimi sen jälkeen ihan normaalisti. Sitä ei vain voinut ladata.

Tietokone ja laturi lähtivät Powerista Lenovon huoltoon Ruotsiin. Sieltä ilmoitettiin melkein kolmen viikon jälkeen, että laturi oli hajonnut koneeseen, koska kone oli iskeytynyt johonkin. Englanninkielisen raportin mukaan koneessa oli ”impact damage” eli iskuvaurio, rikkoutunut kovalevy ja rikkoutunut LCD-näyttö, joita takuu ei korvaa. Korjauksen hinta 1250 euroa. Kone oli maksanut 950 euroa ja siitä oli vielä 600 euroa maksamatta.

Olin ihmeissäni. Tietokonetta oli pidetty kuin kukkaa kämmenellä, siinä ei ollut ollut ulkoista vikaa ja se toimi moitteetta lähtiessään huoltoon. Kun sain koneen huollosta, siinä ei näkynyt edelleenkään mitään ulkoista vikaa. Vian syypään eli laturin Lenovon huolto oli hukannut. En voinut hakea vakuutuksesta korvausta, koska vian aiheuttanut laturi oli kadonnut huollossa ja koneessa ei vastoin huolloin raporttia näkynyt mitään ulkoista vikaa.

Lähetin Poweriin it-asiantuntijayrityksen Kustomrigin avulla reklamaation, jossa vaadin kaupan purkua. Tilasin myös Kustomrigiltä Tampereelta uuden tietokoneen rikkinäisen tilalle. Vein Lenovon täysin sököksi tuomitseman tietokoneen Kustomrigiin Petro Kainulaiselle. Hän kysyi, saako avata koneen ja testata, saako sen toimimaan.

Kainulainen korjasi koneen veloituksetta vartissa vain laturinportin vaihtamalla. Hänen mukaansa laturin pää oli rikkoutunut sisään materiaalivian vuoksi. Siinä ei ollut mitään vääntämiseen tai runnomiseen viittaavia jälkiä.

Kun yrittäjän tietokone hajoaa, siitä on leikki kaukana. Onneksi minulla oli vanha, toimiva läppäri ja olin saanut vanhasta koneesta kaikki tiedostot talteen. (Kuva: Lucas Bieri, Pixabay)

Kuka ylipäätään runnoo tai vääntää laturin tietokoneeseen? Näin Powerilta väitettiin minun kuitenkin tehneen.

Sain lopulta Powerilta rahat takaisin huolenpitopalvelusta ja pitkän puhelinneuvottelun jälkeen Powerin myyntipäällikkö lupasi palauttaa 400 euroa koneen arvonlisäverottomasta ostohinnasta 766 euroa. Minulla oli siis käsissäni toimiva kone, ja uusi oli jo tilattu.

Nyt pitäisi myydä vajaan vuoden vanha toimiva, tyhjennetty kone, jotta saan maksettua loput koneesta Powerille ja koneen tyhjennyksen ja Windowsin uudelleen asennuksen Kustomrigille. Tietokoneesta ei enää saa puolet kuin myyntihinnasta. Kun tietokone on myyty, pääsen lähes omilleni, jos reklamaatioon laskettua valtavaa tuntimäärää ei lasketa.

Jännityksellä odotan, miten käy Lufthansalle tekemäni perutun Rooman lennon reklamaationi kanssa. Tästä kerron sitten, kun tiedän, miten reklamaatio etenee. Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan käsittelyyn Lufthansalla voi mennä jopa kuusi viikkoa.

Konsultoi asiantuntijaa ja opettele neuvottelemaan

Kuten edeltä käy ilmi, omien oikeuksien ja rahojen puolustaminen vaatii melkoista sinnikkyyttä ja neuvottelutaitoa. Yritykset harvoin korvaavat mitään täysimääräisesti, vaikka tuote tai palvelu olisi ollut täysi susi. Siksi kuluttajan täytyy olla selvillä oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, opittava vaatimaan palvelua ja oikeudenmukaista kohtelua sekä neuvottelemaan korvauksista.

Syy, etten vaatinut epäonnistuneesta tietokone-episodista isompaa korvausta liittyy siihen, että en olisi yrittäjänä voinut viedä tapausta eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan. Suomen Yrittäjien jäsenenä minulla on käytössäni lakimiespalvelu, jonka mukaan näin pienissä (!), tuhannen euron tapauksissa kannattaa harvoin lähteä käräjöimään. Lakimiehen mukaan tapauksessani oli olemassa pieni mahdollisuus, että häviän. Se olisi tarkoittanut tuhansien eurojen oikeuskuluja.

Siispä nielin katkeran kalkkini ja otin tapauksen selvittelyyn kuluneet lukemattomat työtunnit, Powerilta saamani tökerön kohtelun ja keissistä johtuvan valtavan vitutuksen omaan piikkiini. Yrittäjä maksaa aina, koska näiltä tunneilta ei saa palkkaa.

Pienikin hyvitys voi korjata asiakassuhteen

Pari viikkoa sitten paikallisjunani lähti Riihimäeltä Helsinkiin Tampereen sijasta, vaikka lipussa ei ollut mitään mainintaa junan vaihtamisesta Riihimäellä. Junassa ei ollut kuulutuksia eikä näytöllä näkynyt muuta kuin mainoksia. Menomatkalla juna oli mennyt suoraan Tampereelta Järvenpäähän.

Kun soitin ihmeissäni junasta asiakaspalveluun, sieltä minulle vängättiin selityksestäni huolimatta, että minun olisi pitänyt vaihtaa junaa tai osa junasta oli jatkanut Tampereelle. Olin asiakaspalveluhenkilön mukaan mokannut itse ja siksi uusi paluulippukin piti ostaa omasta pussista. Korvausta kehotettiin hakemaan kirjallisesti VR:n verkkosivujen kautta.

Olin ollut ensimmäisessä vaunussa, eikä peräpää ollut kömpinyt ylitseni Tampereelle. Junalipussa ei mainittu vaihtoa eikä junassa kuulutettu mitään. Näytöllä pyörivät mainokset. En todellakaan aikonut maksaa ylimääräistä paluulippua itse!

Kun asiakaspalvelussa otettiin jälkeen päin vihdoinkin kirjallinen selvitykseni todesta, minulle korvattiin ostamani paluulippu (jossa luki vaihto Tikkurilassa…) ja sain pienen 15 euron hyvityksen menetetystä ajasta. Edellä mainittujen keissien jälkeen tästä pienestä eleestä tuli tosi hyvä mieli. Siitä, että minut otettiin todesta.

Valmistaudu reklamaatio- ja neuvottelutilanteeseen perusteellisesti

Tarinoiden opetuksena on, että ennen kuin vaadit hyvitystä ota mahdollisuuksien mukaan selvää, mistä vika tai virhe johtuu, oletko itse syypään vikaan jollakin tavalla, paljonko sinulla on kulunut ylimääräistä aikaa huonon palvelun tai tuotteen vuoksi, minkälaista harmia ja kuluja huono palvelu tai tuote on sinulle aiheuttanut ja paljonko vaadit korvausta.

Ennen reklamaatiota mieti, mitä myös palvelun tarjoaja mahdollisesti tarjoaa hyvitykseksi ja mitä itse haluat korvattavan. Mieti hyvät perustelut ja todisteet vaatimuksillesi ja pohdi myös, mikä on sinulle riittävä kompromissi. Pääsääntöisesti on yrityksenkin etu, että asia hoituu molempia osapuolia tyydyttävästi ja niin, että asiakassuhde säilyy.

Isommissa reklamaatiotapauksissa selvitä etukäteen oikeutesi kuluttajana kuluttajariitalautakunnalta, Suomen Yrittäjien jäsenenä järjestön lakimieheltä tai rajan ylittävissä keisseissä, esim. lentomatkailun yhteydessä Euroopan kuluttajakeskuksen kautta. Näin sinulla on vahvat perusteet vaatimuksesi tueksi.

Suurissa yrityksissä kuluttajavalituksia hoitaa usein kokenut myyntipäällikkö tms. neuvottelun kehäkettu, joten reklamaatiovaatimus pitää olla hyvin perusteltu ja mielellään niin, että tukena on kuluttaja- ja EU-lainsäädännön asiantuntija. Harmia ja mielipahaa ei yleensä korvata, mutta jokaisella on oikeus saada rahat takaisin palvelusta tai tuotteesta, joka ei vastaa luvattua.

Seuraa luottokorttilaskuasi – ja tarkasta lähtevät sähköpostit!

Luottokorttilaskuni kipusi vuodessa huomaamatta 1100 eurosta 2400 euroon. Kiireessä luottokorttilaskun sisältö jäi luvattoman usein pelkän silmäilyn tasolle. Ajattelin, että sitä kerryttävät Rooman lennot, hotelli sekä Singa, Spotify, Storytel ja muut kuukausilaskutuspalvelut.

Yllätys oli suuri, kun huomasin pari viikkoa sitten, että luottokorttilaskuni ulottui ensimmäistä kertaa elämässäni jo kahdelle sivulle. En ollut huomannut katsoa kääntöpuolelle. Sieltä huomasin, että lokakuussa toimimattomuuden vuoksi peruuttamani Supla+ olikin laskuttanut minua tähän päivään saakka.

Lokakuussa Suplan asiakaspalvelulta saamani sähköpostin mukaan minulla ei ollut voimassa olevaa Supla+-tiliä. He pyysivät luottokorttini neljä viimeistä numeroa ja voimassaoloajan tarkastamista varten. Lähetin pyydetyt tiedot ja unohdin koko asian. Kunnes havaitsin, että Supla oli laskuttanut minua palvelusta, joka ei edes toimi, lokakuusta huhtikuulle saakka 15 euroa kuukaudessa. Auts!

Kun otin Suplaan yhteyttä, sieltä sanottiin, että minulla on kuulemma eila.aalto-niminen tili. He siis laskuttivat sähköpostisoitetta, joka on lopetettu kolme vuotta sitten. En tänäkään päivänä ymmärrä, miten se on mahdollista, koska en ole voinut vuosiin käyttää tätä tiliä.

Suplalta ei kuitenkaan myönnetty hyvitystä, vaan vedottiin luottokortin viimeisiä numeroita tiedustelevaan sähköpostiin, jonka vastaus ei ollut mennyt heille perille. Olin todennäköisesti kirjoittanut sähköpostin, mutta jättänyt sen lähettämättä, koska sitä ei löytynyt lähteneistä posteista.

Tässä tapauksessa lähetin kirjallisen reklamaation ja Supla ilmoitti hyvittävänsä puolet laskutetuista maksuista ja lopettavansa palvelun tähän päivään. Otin siis takkiin täysin käyttämättömästä palvelusta 45 euroa. Oppirahat tuli maksettua ja tästä lähtien syynään kaikki laskut ajan kanssa.

Kun raha menee sitä mukaa kun tulee… Budjetoi ja kilpailuta palvelut

Aloittavan yrityksen pitää tehdä starttirahaa varten budjetti. Sitten se yleensä vuosien mittaan unohtuu – ainakin, jossa rahaa tulee riittävästi. Toisinaan olisi kuitenkin hyvä palata budjetin äärelle – myös kotitalousmenojen kanssa. Päätin itsekin tehdä yritykselleni ja itselleni budjetin tälle vuodelle – ja pysyä siinä.

Listasin Exceliin ensin kaikki pakolliset menot: asuntolainanlyhennyksen, yhtiövastikkeen, puhelin- ja nettilaskun, sähkö- ja vesilaskun, auton lyhennykset ja muut automenot sekä bussikortin, ruokamenot, harrastukset, kosmetiikan ja lääkkeet. Tästä perustaulukosta käy ilmi, paljonko tarvitsen rahaa kuussa elämiseen. Saman tein yrityksen menoille. Sitten listasin kumpaankin Exceliin tulot (jotka yrittäjällä voivat vaihdella suuresti kuukaudesta riippuen).

Keräsin myös kuitteja menoista kuukauden ajalta. Laskin niistä sekä tiliotteesta ja luottokorttilaskusta muut ylimääräiset menot mukaan kuukausibudjettiin. Huomasin, että rahaa menee yllättävän paljon lehti- ja e-kirjatilauksiin. Lopetin yhden lehtitilauksen ja Storytelin saman tien. Toisen lehtitilauksen lopetan huomenna.

Olen myös kilpailuttanut viime vuonna sähköyhtiön. Tänä vuonna pitäisi kilpailuttaa asuntolaina, vakuutukset sekä netti- ja puhelinyhtiö. Tällä voin säästää toista sataa euroa vuodessa, isompi perhe jopa satasia vuodessa. Palvelujen kilpailuttamisesta voi lukea lisää Omavaraisuushaaste blogista, johon pääset tästä linkistä.

Raha kasvaa korkoa, joten säästä (edes vähän)

PK-yrittäjänä osa palveluistani on arvonlisäverollista tuloa, mikä tarkoittaa sitä, että rahaa kulkee kauttani verottajalle. Siksi minun pitää muistaa laittaa tuloista noin 24 prosenttia jemmaan arvonlisäveroa varten. Varsinkin, jos olen tehnyt paljon koulutus- ja konsultointityötä.

Tänä talvena en muistanut tehdä niin. Käytin melko huolettomasti rahaa Roomassa ja yllätyin ikävästi, kun tässä kuussa kirjanpitäjältä paukahti lähes 800 euron alvilasku.

Joskus yrittäjällä on huonompia kuukausia, esimerkiksi kesä, jolloin tulot ovat murto-osa normaalista. Joskus autoon tulee iso remontti tai joku muu tärkeä laite hajoaa. Siksi säästössä pitää olla noin kahden kuukauden elämiseen tarvittava summa. Suosittelen tätä lämpimästi myös muille kuin yrittäjille. Se tuo turvallisuuden tunnetta silloin kun sontaa lentää tuulettimeen.

Kannustan myös sijoittamaan rahaa osakkeisiin ja/tai ainakin matalakuluisiin indeksirahastoihin ja etf-rahastoihin. Minä olen hajauttanut säästöjä kaikkiin näihin. Jo 20-50 euroa kuukaudessa voi poikia muutamassa vuodessa mukavan potin – tai lisätä ratkaisevasti taloudellista turvaa eläkkeellä.

Jos haluat tietää lisää oman talouden hallinnasta ja sijoittamisesta lisää, kehotan lämpimästi seuraamaan rahablogeja. Omia suosikkejani ovat Omavaraisuushaaste, johon pääset tästä linkistä sekä hyvin kansantajuinen Mimmit sijoittaa, johon pääset tästä. Varsinkin Omavaraisuushaaste antaa rahanarvoisia vinkkejä.

Säilytä kuitit ja vertaa hintoja

Olen usein ostanut vahingossa ruokaa, josta on mennyt päiväys tai jossa on ollut jotain muuta vikaa sekä laukkuja ja vaatteita, jotka eivät joko olekaan istuneet kunnolla tai ne ovat olleet viallisia. Kuittia vastaan tuotteiden palautus on yleensä hoitunut vaivattomasti ja olen saanut rahat takaisin.

En muista saaneeni kuittia viime kesänä käteisellä maksetusta pyörähuollosta tai sitten olen hukannut sen. Sääli, sillä ottaessani pyörän käyttöön pari kuukautta huollon jälkeen huomasin, että sovittu vaihteiden säätäminen oli jäänyt tekemättä. Nyt joudun viemään pyörän uudestaan huoltoon. Ja maksamaan huollosta uudelleen ainakin pari-kolmekymppiä. Oma moka.

Kuittien ja tiliotteen avulla voit myös seurata, mihin rahat menevät. Lisäksi kuittien avulla voit verrata hintoja. Kun kävin läpi ihan tavallisia ruokakauppakuitteja, huomasin, miten suuria hintaeroja voi jokapäiväisissä tuotteissa olla.

Kymmenen sentin hintaero esimerkiksi paprikan ja vanulappujen hinnassa ei kuulosta paljolta, mutta yleensä korista löytyy paljon muitakin tuotteita, jotka voi saada muualta halvemmalla. Ruoka- ja päivittäistavarakorin hintaero halvempaan kauppaan voi yksineläjälläkin olla kolme euroa per kauppareissu. Kun käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa, se tekee kuusi euroa. Kuukausitasolla voin säästää edullisemmassa kaupassa 24 euroa, mikä tekee vuodessa jo 288 euroa. Sillä tekee kivan viikonloppumatkan hotelliöineen. Isommassa perheessä tämä summa moninkertaistuu.

Sama pätee yrittäjän toimistotarvikehankintoihin – muutaman euron hintaero per ostosreissu voi säästää satasia vuodessa. Pelkästään kestokasseja käyttämälläkin säästää helposti yli 30 euroa.

Omien oikeuksien valvomiseen, kuittien, tiliotteiden ja laskujen tarkastamiseen sekä rahaa säästävien valintojen tekemiseen kuluu aikaa, mutta aika ei mene hukkaan, vaan säästää parhaimmillaan rutkasti rahaa. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot: niistä on helpompaa nipistää, kun tahkota lisää tulovirtaa.

Ollaan tarkkana ja nautitaan aurinkoisesta keväästä!

PS. Joko luit artikkelini ”Ota elämäsi ohjat ja siivoa liika kiltteys elämästäsi?” Siihen pääset tästä linkistä.

PPS. Jos artikkeli oli mielestäsi hyödyllinen, jaa sitä myös ystävillesi!

Lue myös nämä:

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka olen?

Olen Eila Lokka, 48-vuotias viestintäalan yrittäjä, tarinankertoja ja televisiodokumenttialan opiskelija, joka etsii omaa polkuaan kohti unelmaelämää.

Minulle se tarkoittaa itseni näköistä elämää rauhallisine aamuineen, matkailua, paikkariippumatonta (digi)yrittäjyyttä, itsenäistä sisällöntuotantotyötä sekä käsikirjoittamista.

Blogissani kirjoitan matkastani kohti unelmaelämääni ja unelmamatkoistani samalla kun annan testattuja matkavinkkejä. Luen myös paljon elämäntaito-oppaita, testaan niiden toimivuutta arkielämässä ja jaan lukijoilleni toimivimpia niistä saatuja vinkkejä. Lue lisää

Pin It on Pinterest

Sivustomme käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön sekä tietosuojakäytäntömme. Lisätietoja

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close