Motivaatio ja suunta hukassa? Näillä kymmenellä ohjeella onnistut!

mennessä | elo 26, 2020 | Elämänmuutos | 2 Kommentit

Motivaatio on tärkein asia, jota tarvitset, jos olet päättänyt muuttaa elämääsi – on muutoksessa kyse painonpudotuksesta, hyvinvoinnin lisäämisestä, ammatin tai työpaikan vaihtamisesta muusta elämänmuutoksesta. Jos et vielä tiedä, millä tavalla ja mihin suuntaan haluat elämääsi muuttaa, lue artikkelini aiheesta tästä linkistä.

Vaikka tietäisit jo, mitä elämältäsi haluat ja miten aiot unelmasi toteuttaa, voi suunta ja motivaatio olla välillä hukassa. Näin kävi myös minulle. Siksi tartuin kasaan elämänhallintaoppaita ja lähdin piirtämään uusia suuntaviivoja kohti unelmaelämääni. Toivottavasti näistä vinkeistä on apua myös sinulle!

(Julkaisu sisältää mainoslinkin, mainoslinkki merkitty *-merkillä)

Näihin mittoihin haluaisin vielä päästä…! (Kuva: Nico Engström)

1.      Kirjoita ylös kokonaistavoitteesi

Visualisoi yksityiskohtaisesti, miltä unelmasi toteutuneena näyttää ja tuntuu. Älä kirjoita vain uusi työ, vaan millainen uusi työ – mitä työtehtäviä teet ja missä. Jos haaveena on uusi sinä, mieti, miten uuden minäsi aamu alkaa ja miltä toteutunut unelma arjessa tuntuu ja näyttää. Kirjoita se ylös.

Jos löydät unelmaasi liittyvän kuvan, liimaa se mukaan. Kiinnitä tavoitepaperi jääkaapin oveen. Kun motivaatio on alhaalla, syvenny tavoitepaperiisi ja anna tilaa haaveille.

2.      Laadi vaihe vaiheelta etenevä suunnitelma tavoitteesi toteuttamiseksi

Päätä, milloin olet saavuttanut tavoitteesi. Laadi toteutumispäivämäärästä käsin itsellesi kuukausi- ja viikkosuunnitelma. Näin iso tavoite tuntuu helpommalta.

Esimerkiksi jos haluat vaihtaa alaa, mieti, milloin haluat aloittaa työt uudessa ammatissa. Sitten selvität, mitä koulutusta uusi ala vaatii, voitko opiskella työn ohessa, kuinka kauan se vie ja laadit tarkan suunnitelman siitä, mihin oppilaitokseen haet ja milloin ja miten rytmität opiskelusi työsi ympärille. Opiskeletko päivän vai kaksi viikossa, minkä verran voi varata opiskelulle aikaa iltaisin ja viikonloppuisin?

Richard Wisemanin Minuutissa muutokseen -elämäntaito-oppaassa neuvotaan miettimään, miksi uskot saavuttavasi kunkin osatavoitteen, miten ja milloin. Wiseman kehottaa myös kirjaamaan ylös palkinnon kunkin osatavoitteen saavuttamisesta.

Esimerkiksi: miten palkitset itsesi ensimmäisestä kahdesta laihdutusta kilosta? Käytkö ystäviesi kanssa kylpylässä tai mitä kivaa voit ostaa itsellesi?

3.      Motivaatio ylös: kirjaa ylös, mitä hyötyä sinulle on tavoitteesi saavuttamisesta

Wiseman neuvoo myös kirjaamaan ylös kolme tärkeää hyötyä elämänmuutoksesta. Miten paljon paremmaksi sinun ja läheistesi elämä muuttuu unelmasi toteutumisen myötä?

Esimerkiksi laihtumisesta haaveileva voi kirjata ylös sen, miten paljon helpompaa on löytää vaatteita, jaksaa paremmin ja näyttää nuorekkaammalta. Uudesta työstä unelmoiva voi kuvitella, miten paljon mukavampaa on työskennellä kotona / kivassa tiimissä, ansaita enemmän rahaa tai saada tehdä arvojensa mukaista työtä.

4.      Jaa tavoitteesi ja kerää itsellesi tukijoukot

Olen jostakin lukenut, että kun ajattelet isosti ja kerrot unelmistasi muille, unelma toteutuu varmemmin. Se johtuu siitä, että silloin tiellesi osuu ihmisiä, jotka tietäessäsi unelmastasi auttavat sinua eteenpäin.

Varmaa on kuitenkin se, että kun tiellesi tulee esteitä – ja niitähän tulee varmasti – tarvitset läheistesi tukea päästäksesi unelmasi toteuttamisessa eteenpäin.

Ennakoi esteet!

5.      Mahdollisest esteet ja kuinka pääset niistä yli

Visualisoi ja tee suunnitelma B siltä varalta, että tiellesi tulee esteitä. Kun olet varautunut, esteet on helpompi voittaa.

Jos laihduttajalla on edessä isot juhlat, päätä, mitä saat juhlissa syödä. Jotkut pysyvät tiukkana, jotkut taas sallivat itselle joitakin herkkuja ja ottavat tiukemman linjan pariksi seuraavaksi päiväksi. Mikä on suunnitelmasi, kun mies ostaa herkkuja kotiin ja ne houkuttelevat kaapissa raskaan päivän jälkeen?

Entä jos et pääsekään haluamaasi kouluun? Voitko suorittaa opintoja kursseilla tai avoimessa yliopistossa? Mitä jos aika ei tunnu riittävän opiskeluun, liikuntaan tai bloggaamiseen? Jotta pääset tavoitteeseesi, täytyy sinun priorisoida ja jättää television katseleminen / somessa pyöriminen vähemmälle ja opiskella tai kirjoittaa sen sijaan.

6.      Motivaatio ja esikuvat: mitä Madonna tekisi?

Olet päättänyt vakaasti saada unelmiesi työn tai muuttaa elämäsi. Silti asia ei etene. Voimat, aika ja usko itseen loppuvat, kun esteitä tulee riittävästi eteen. Tunnet epäonnistuneesi ja ajattelet, ettei sinusta ole siihen. Pidät itseäsi luuserina.

Silloin kannattaa miettiä, ketä ihailet ja miksi. Henkilön ei tarvitse olla rautaisella itsekurilla varustettu Madonna, vaan ihan tavallinen henkilökin käy esikuvaksi – esimerkiksi kadehtimasi ystävä tai tuttava. Mieti, mitä hän silloin tekisi – luovuttaisi vai kokeilisi jotakin uutta keinoa unelman toteuttamiseen, esimerkiksi pyytäisi apua?

7.      Valitse taistelusi

Aina kaikkeen ei voi vaikuttaa. Näitä asioita ovat esimerkiksi lainsäädäntö, sää ja muut ihmiset. Kun hyväksyt asiat, joita et voi muuttaa, stressaat vähemmän ja voit suunnata energiasi asioihin, joihin voit vaikuttaa.

Tehtäväsi on päättää, mihin asioihin aiot vaikuttaa ja miten. Jos tarvitset lisää rahaa opintojesi suorittamiseen, selvitä, voitko työskennellä opintojen ohessa, saatko aikuisopintotukea tai voitko ottaa lainaa.

Jos joku hankala ihminen vaikuttaa elämääsi, tulee sinun ottaa asia hänen kanssaan käsittelyyn tai päättää, miten voit olla hänen kanssaan mahdollisimman vähän tekemisissä. Jos taas Suomen sää nyppii ja painaa mielialasi pohjalukemiin, mieti, miten voit päästä sitä karkuun ulkomaille tai johonkin ihanaan kylpylään. Vai onko haaveissasi asua pysyvästi ulkomailla? Miten sen haaveen voi toteuttaa?

8.      Tee konkreettinen lähipäivien to-do-lista ja noudata sitä

Nyt kun sinulla on deadline ja suunnitelma valmiina, täytyy se viedä jokapäiväiseen arkeen. Se onnistuu parhaiten tehtävälistojen avulla.

Tee sunnuntaina tai heti maanantaiaamuna itsellesi kalenteriin tai paperille (tai bujoile) itsellesi jokaiselle päivälle tarkka tehtävälista. Mahduta jokaiseen päivään yksi unelmaasi eteenpäin vievä asia, jotta se pysyy aktiivisesti mielessäsi ja etenee oikeaan suuntaan.

Jos jäät tehtävälistassasi asioista jälkeen (elämäähän ei voi hallita… 😊), siirrä tekemättä jäänyt tehtävä toisen päivän to-do-listalle. Varaa myös viikonlopulle muutama tunti unelmiesi toteuttamiseen, jos viikolle tulee paljon tulipaloja, jotka vaativat aikaasi.

*Vapaaksi! Luo itse elämäsi -kirjassa Anne Karilahti neuvoo tekemää tehtävistä asioista taulukon, ks. kuva alla. Taulukon tai listan sekä pienien, konkreettisten askelien avulla varmistat, että unelmistasi tulee jonakin päivänä totta!

Erilaiset listat ja taulukot auttavat matkalla kohti unelmaelämää.

9.      Pidä päiväkirjaa onnistumisista

Palkitsemisen lisäksi on tärkeää, että kirjaat ylös asiat, joissa olet onnistunut. Anne Karilahti kehottaa kirjaamaan iltaisin ylös paperille, missä onnistuit, mikä auttoi sinua onnistumaan ja miten olisit voinut onnistua vielä paremmin.

Päiväkirjaan voit myös analysoida, mikä sinua esti toteuttamasta unelmaasi vieviä asioita ja miten pääsit tunteesta yli. Voit myös kirjoittaa, mikä tänään motivoi sinua. Tavoitteena on nauttia myös matkasta – ei pelkästä tavoitteen saavuttamisesta.

Samalla tavalla laihduttajankin pitäisi pelkkien kaloreiden ja syömisten listaamisen lisäksi miettiä, mikä motivoi tänään, mikä tuntui hankalalta ja miten hän pääsi houkutuksista yli – vai pääsikö? Mikä auttaisi ensi kerralla onnistumaan paremmin?

Mihin tahansa pääsee, kun ottaa yhden askeleen ja toistaa sen tarpeeksi monta kertaa. (Kuva: Pixabay)

10. Ole uskollinen ja rehellinen itsellesi

Minun suuri unelmani on tulla dokumentti- ja tv-toimittajaksi. Välillä kuitenkin ystävät lähettävät kiinnostavia työpaikkailmoituksia ja välillä selailen niitä itse. Toisinaan olen vähällä tehdä hakemuksen. Osa-aikayrittäjänä rahat ovat tiukassa ja ikä kummittelee takaraivossa – saanko kohta enää töitä?

Silloin otan itseäni niskasta kiinni ja muistutan itseäni, mikä minulle on tärkeää. Haluan käsikirjoittaa ja pitää innostavia esiintymiskoulutuksia. Siksi tekemiseni painopisteen pitää olla näissä eikä haikailla varman palkkapussin perään.

Nyt olisi auki mielenkiintoinen kouluttajan paikka. Kun olin jo laittamassa sormia näppikselle hakemusta varten, minun piti miettiä, olenko oikeasti valmis heräämään aikaisin aamulla, sitoutumaan jokapäiväiseen ei-niin motivoituneiden ihmisten kouluttamiseen ja heittämään yritykseni ja käsikirjoitusunelmani roskikseen.

Vastaus on en. Olen nyt onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Saan nukkua useimpina aamuina pitkään ja työskennellä oman aikatauluni mukaan kohti omia unelmiani.Motivaatio tarvitsee selkeän tavoitteen, ei joka suuntaan ampumista. Aion nauttia tästä matkasta, vaikka raha välillä tiukassa onkin.

Mistä sinä olet kiitollinen tällä hetkellä? Mistä sinä unelmoit? Haluatko jakaa lukijoilleni vinkkisi siitä, miten pysyt motivoituneena ja fokusoituneena matkalla kohti unelmiasi?

Lue myös nämä:

2 Kommentit

  1. Veli

    Hyvä kirjoitus, kiitos!

    Pysyn motivoituneena luomalla mielikuvan haaveestani. En ajattele saavuttavani sitä joskus vaan ajattelen, että olen jo saanut sen.

    Päätavoitteelle on osa tavoitteet, jotta huomaan eteneväni kohti päätavoitetta. Ilman osatavoitteita käy helposti niin, että ”kakun” pala on liian suuri ja voimat sekä sitä kautta mielenkiinto loppuu sitä syödessä.

    En luo liian tarkkoja aikatauluja. Elän joustavasti kohti tavoitetta. Asiat tapahtuu, kun niiden on tarkoitettu. Minulla on tapana tehdä liian optimistisia tai vaativia aikatauluja ja siviilielämässä se vain vie vapauden ja lisää painetta. Aikataulun alkaessa jätättämään motivaatiokin alkaa katoamaan tunteeseen ”ei minusta olekaan tähän”. Vapaus ja vapaa tahto siviilitavoitteissa on minulle hyvä.

    On hyvä muistaa, että tahto ja päätös on vahva tekijä tavoitteen saavuttamisessa. Otan esimerkkinä tupakkalakon. Monestihan kuulemme ”haluaisin lopettaa joten aloitin tupakkalakon”. Sana ”lakko” tarkoittaa vain paussia asiasta. Ei lopettamista. ”Haluaisin” on konditionaali ja ilmaisee epävarmuutta. Mikäli tehdään päätös tupakkalakosta niin silloin se kuuluu ”minä lopetin tupakoinnin”. Tällöin ei jää jossittelua, josko alkaisinkin taas viikon päästä kessuttelemaan.

    Vastaa
    • Eila Lokka

      Moikka Veli,

      juuri näin! Liika ankaruus elämänmuutosprojektissa itseä kohtaan kostautuu ja silloin heittää helposti pyyhkeen kehään. Olen kuitenkin omassa elämässäni huomannut, että deadline ja tietty vähimmmäismäärä töitä viikossa auttaa kohti tavoitetta. Liian tarkat to do -listat eivät kuitenkaan normiarjessa toimi, vaan pitää osata olla joustava – sillä edellytyksellä, että itsekuri toimii jonakin toisena päivänä! Kun tavoitteista lipsuu liikaa, ei jaksa enää kiriä itseään takaisin valitulle uralle.

      Itsensä motivointi on tärkeää, sillä jos aikatauluista kovasti luistaa, homma menee plörinäksi – on kyseessä sitten liikuntaharrastuksen elvyttäminen, laihduttaminen, opiskelu tai mikä tahansa suurempi tavoite. Kolmas tärkeä juttu on riittävä uni – niin hassulta kun se kuulostaa. Väsyneenä lipsuu helposti laiskottelemaan tai muuten pahoille tavoille.

      Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka olen?

Olen Eila Lokka, 47-vuotias viestintäalan yrittäjä, televisiodokumenttialan opiskelija, maalausyrittäjän vaimo ja kahden murkkuikäisen tytön varamamma, joka etsii omaa polkuaan kohti unelmaelämää.

Minulle se tarkoittaa matkailua, paikkariippumatonta (digi)yrittäjyyttä, itsenäistä sisällöntuotantotyötä sekä käsikirjoittamista. Itseni näköistä elämää.

Blogissani kirjoitan matkastani kohti unelmaelämääni ja unelmamatkoistani samalla kun annan matkavinkkejä. Luen myös paljon elämäntaito-oppaita, testaan niiden toimivuutta arkielämässä ja jaan lukijoilleni toimivimpia niistä saatuja ja omia vinkkejä. Lue lisää

Pin It on Pinterest

Sivustomme käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön sekä tietosuojakäytäntömme. Lisätietoja

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close